A kabbala kori eredet zsid misztikus tudomny, titkos blcsessg, amelynek segtsgvel az ember kzelebb kerlhet Istenhez, de jobban megrtheti a vilgot s nmagt is. Elvgre, az Isten ltal teremtett vilgban minden mindennel sszefgg, az ember teste a fizikai vilgmindensg kicsinytett msa (mikrokozmosz), lelke pedig Isten ajndka, szellemi vilgnak egy-egy cseppje. Isten a tz szefira kzvettsvel tart kapcsolatot az rzkelhet valsggal, ltaluk juthatunk el Hozz, s egyttal nmagunkhoz. A kabbala ugyanis elevenen l hagyomny; ma elssorban az nanalzis s az nfejleszts eszkzeknt alkalmazzk (lomelemzs, pszichoterpia stb.).
Mindig is mkdtek, ma is mkdnek kabbalista krk, ahol megismerkedhetnk ezzel az si tudsanyaggal, de szakavatott vezet, mester nlkl nem ajnlatos foglalkozni vele, mert a jratlan rdekld egyknnyen megzavarodhat, vagy tvtra kerlhet.
A kabbala napjainkban egyre inkbb terjed a sztrok vilgban, elssorban Hollywoodban.
• Madonna s filmrendez frje, Guy Ritchie ingatlant vsrolt Londonban azzal a cllal, hogy kzpontot ltestsenek a kabbala azon hvei szmra , akik az let rtelmt, a beteljeslst a Szentrsban elrejtett tanok elemzse s kvetse ltal kvnjk elrni. Szmos film- s popsztr csatlakozott ehhez az – egyre nagyobb npszersgnek rvend – ezoterikus tantshoz (pl.: Goldie Hawn, Diane Keaton, Mick Jagger, Demi Moore, Liz Taylor stb.). Hiszik s hirdetik, hogy semmi nem trtnik vletlenl a vilgban, s mindnyjan felelsek vagyunk tetteinkrt.
A modern kabbala bizonyos elemei fellelhetk az si egyiptomi valls, a kaldeus hitvilg s a pthagoreusok tantsai kztt. Egyes modern forrsok szerint a kabbala klnfle irnyzatai a sz rsmdjval klnbztethetek meg. Ezek szerint a
• Quabalah = ezoterikus,
• Kabalah = zsid,
• Cabala = keresztny rendszerre vonatkoz rsmd.
A valsgban azonban ez nem az rsmdon mlik, viszont ktsgtelen, hogy a kabbala, vagyis a zsid misztika mindig is virgzott s hdtott a zsidsgon kvl. Az eurpai humanizmus korban (a 13. szzadtl) pldul oly npszer volt, hogy az itliai Velencbe egsz hajrakomnynyi knyvet, kziratot s trgyi eszkzket hoztak be a Kzel-Keletrl, hogy alaposabban tanulmnyozzk, jobban megismerhessk a kabbalt. Ebben az idben tbb keresztny teolgus (Raymundus Martinus, Raymundus Lullus s msok) is elszeretettel foglalkozott kabbalval, illetve alkalmazta annak mdszereit a Szentrs magyarzatainl.
A renesznsz tbb kivl mestere (Pico della Mirandola, Johannes Reuchlin) lt a kabbalista mdszerekkel, s azokat bevezette az egyetemes mveldstrtnetbe, illetve a vilgirodalomba. A korai magyar humanistk s teolgusok tantsaiban is tbb elemt megtalljuk a kabbala mdszertannak s tantsainak.
A keresztny s a humanista kabbala mellett beszlhetnk gnosztikus kabbalrl is, hiszen tbb misztikt kedvel filozfus (elssorban az jplatonikusok) mvei tkrzik a kabbala hatst. Az iszlm misztika (a szf) is ers klcsnhatsban llt a zsid kabbalval.
A zsid kabbala kt nagyobb terletre oszthat, az elmleti s a gyakorlati kabbalra. (Hber szval kabbala ijunit s kabbala maaszit ). Amg az elmleti kabbala elssorban a Tra misztikus rtelmezsvel, Isten s a vilg, valamint nmagunk (a mikrokozmosz) jobb megismersvel foglalkozik, a praktikus kabbala konkrt mdszerek alkalmazsval szeretne segteni embertrsainkon, az lhetbb let s az nmegvalsts rdekben. Az elmleti kabbalnak 32 szvegrtelmez mdszere van, ezek kzl a legismertebb az gynevezett gematria (a bet- s szmmisztika), amely arra pt, hogy minden hber betnek szmrtke van, s ezek segtsgvel rtelmezi a szavakat s a szentrsi szvegeket. Fontos mdszere mg a kabbalnak az gynevezett notarikon (a kezdbetkbl alkotott rvidtsekkel val manipulci), a temura (a betcsere), tovbb a betcsert alkalmaz titkosrsok stb. Akad olyan mdszer is ( dilug otijot , = betugraszts), amelyre csak a szmtgpes vizsglat dertett fnyt (ez a Biblia gynevezett kdja.).
A kabbala kt szigoran titkos terlete a vilg teremtsnek jobb megrtsvel, illetve Isten megismersvel foglalkozik. Az elbbi neve maasz brsit (= teremtstrtnet, a Biblia els fejezetvel foglalkozik, ez valjban kozmognia), a msik maasz merkav (= trnszekr-trtnet, Ezkiel prfta trnszekr-ltomsa a trgya, valjban theophnia). A Talmud szerint az elbbi tmt a mester egyszerre legfeljebb kt tantvnynak oktathatja, s azok is legalbb harminc vesek kell legyenek, mg a msodikra csak egyetlen, minimum tven ves rdekldt szabad tantani. Nem meglep teht, ha tbb kabbalista blcsessg elveszett az idk folyamn, klnskpp a kzp- s az jkorban, amikor az emberi letkor meglehetsen alacsony volt.
A kabbala hrom fmve:
• Szfer Jecira (Az alkots knyve), amelyet a hagyomny valamennyi m kzl a legrgibbnek tart, de valsznleg a 6. vagy a 10. szzadban keletkezett.
• Szfer Hazhr , vagy rviden Zhr (A ragyogs knyve), amely a Tra s nhny ms bibliai knyv misztikus magyarzata. A hagyomny szerint Simon bar Johj (2. szzad els fele) mve, aki ezt akkor rta, amikor a rmaiak ldzse ell, fival egytt az szak-izraeli Cft fltt, Mronban, egy barlangban rejtzkdtt 13 ven t. Sokan gy vlik; a m valjban a 13. szzadi Spanyolorszgban keletkezett.
• Szfer Habahr (A vilgossg knyve), amelyet Jichk Szag-Nehor, vagyis a Nagyfny (= Vak) Izsk rt a 11. szzadban.
A kabbala szava hber eredet; jelentse hagyomny. Csakhogy a hber nyelv ktfle szt ismer a vallsi s a kulturlis hagyomnyok meghatrozsra. Az egyik neve maszret , amely az M-SZ-R (= tad) gykbl ered, ez teht az olyan hagyomnyt jelli, amelyet apa ad t a finak, mester a tantvnynak (ezt nevezzk tradicionlis hagyomnynak). Ezzel szemben a kabbala a hber Q-B-L gyk (= tvesz, kap) szrmazka, vagyis olyan hagyomnyra utal, amelyben az ember ihlet, elmlyls rvn, mondhatni Isten kegyelmbl rszesl. Ily mdon vette t a Trt (nem csupn az rott, hanem a szbeli Tant is) Mzes, a zsidsg nagy tantmestere. Ezrt olvassuk gy a Talmudban a „ hagyomny lncolatrl” (hberl salselet hakabbala ) szl lerst: MOSE KIBL TOR MISZINJ (= Mzes tvette a Trt a Szinj hegyrl), folytatsban azonban forrsunk mr a msik igt hasznljk: UMSZREH LIJHOS (= s tadta azt Jsunak). Ilyen, isteni eredet, szent ihleten alapul a misztikus zsid hagyomny, a kabbala.
Mivel minden hber betnek szmrtke van, brmely sz betszm-sszegt, gematrijt meg lehet llaptani. Ha pedig kiszmoljuk a kabbala (QBLH) sz gemtrijt, meglep eredmnyre jutunk: Q kof = 100, B bt = 2, L lamed = 30, H h = 5. Egyttes sszegk 100 + 2 + 30 + 5 = 137. Teht a zsid misztika legfontosabb szavnak szmrtke pp az ltalunk trgyalt klns szmnak felel meg!
A kabbala hber szavnak (QBLH) minden egyes betje kln jelentssel br a zsid misztika tantsa szerint. Az els bet, a kof ( Q ) a fldi let nehzsgeit jelkpezi. Lefel, a fld fel nylik, st, ezzel a betvel kezddik Kin neve, valamint a hber klal s a kever (= srgdr) szavai. A legenda szerint ez a Kin-blyeg, vagyis ez a bet volt a gyilkos testvr homlokra rva. A kabbala azonban lehetsget nyjt az embernek arra, hogy ebbl a rghz kttt, olykor bns llapotbl, a kof ( Q ) bettl eljusson a h ( H ) betig, vagyis a Mindenhat Isten ltal adott legfbb jutalomig. (Ne feledjk, hogy a Biblia szerint brahm s Sra is a „ h” bett nyerte isteni ajndkknt, gy lett brmbl brahm, Szrjbl Szr, illetve Sra ).
m hogyan juthatunk el ebbe vagy akr az ezt megkzelt magassgba? A vlaszt – gy tantja a kabbala – a fent emltett kt hber bet kztt elhelyezked tovbbi kt hber rsjel adja meg, a bt ( B ) s a lamed ( L ). A kabbalistk ugyanis felfigyeltek arra, hogy a Biblia els s legfontosabb egysge, a Tra (Mzes t knyve) a bt betvel kezddik, s a lamed betvel zrul. (A Tra els mondata, mint tudjuk, a brsit = “kezdetben” szval indul, utols szava pedig nem ms, mint Jiszral = Izrael) Teht a mzesi tants, a Tra mutatja meg szmunkra azt az utat, amelyen fldi halandkknt elrhetnk a pldamutat brahmi let szintjre, hogy „ magad is ldss lgy” (Mzes I. knyve, 12. fejezet 2. vers).
Az sem vletlen, hogy a Tra utols s a kabbala sz harmadik betje lamed , amelynek jelentse a tanulssal rokon. (Ennek LMD gykbl szrmazik a talmid = tanul, a melamed = tant, a limudim = tants, st, a Talmud = tanuls is). Elvgre, nmagunk fejlesztse rdekben a Trt s a kabbalt egyarnt tanulmnyozni kell, s ez a folyamatos tanuls vezet el minket az annyira kvnatos, magasabb rgiba.
Ha a kabbala sz kt kztes (a Tra els s utols) betjt, a lamedot s a btet sszeolvassuk, egy rtelmes hber sz kerekedik ki bellk: LB (olvasd: lv ), ami ennyit tesz: szv. Hiszen mi ms volna a Tra tantsainak lnyege, mint ppen az rz, segteni ksz emberi szv? Ahogyan a Talmud is (trtnetesen armi nyelven, a kabbala szent nyelvn) megfogalmazta: Rahaman lib ba — „Isten a szvet kvnja”.
Mg egy rdekes szmmisztikai pldt is szeretnnk itt bemutatni:
• brahm eredeti nevnek ( ABRM – brm ) betszmrtke: alef A = 1, bt B = 2, rs R = 200, mem M = 40, s 1 + 2 + 200 + 40 = 243. Miutn azonban brahm neve (a krlmetls utn) kiegszlt az Isten ltal adomnyozott h ( H ) betvel, amelynek szmrtke 5, a ptrirka nevnek szmsszege a zsid vallsi elrsok szmval (243 + 5 = 248) lett azonos.
Forrs:Kabbala.lap.hu |